Broderloge nr 32 Esbern Snare besøger Støtteskibet Esbern Snare

20191115 150418

Fredag den 15. november 2019 præcis klokken 8.00 drog 25 brødre og 7 ledsagere afsted fra Aarhus mod Frederikshavn i bus. Alle var bevæbnet med varmt og vindtæt tøj for målet var et besøg på navnebroderen til broderloge nr 32 Esbern Snare – støtteskibet Esbern Snare; et skib i den danske flåde i Absalon-klassen.

 Besøget ombord på støtteskibet var planlagt af skibets øverstkommanderende Kommandørkaptajn Lars Poul Jensen og logens overmester Ib Brøgger med et spændende program, hvor alle deltagere fik god tid til at komme rundt i næsten alle kroge af skibet og snakket med det meste af mandskabet, idet der var arrangeret et togt ned gennem Kattegat fra Frederikshavn til Aarhus. Undervejs i bussen mod Frederikshavn steg humøret efterhånden som morgenmaden blev indtaget med en enkelt skarp til. Alle var spændte og de kvikke bemærkninger fløj gennem luften. 

Ved ankomsten til skibet i Flådestationen Frederikshavn blev brødrene og ledsagerne stillet op på 3 næsten lige geledder og mønstrede ind på skibet. Vi blev delt i 3 grupper og fik tilknyttet hver vores guide/gruppefører som efterfølgende tog sig godt af alle. De tre grupper fik tildelt hver deres hvileområde/opholdsområde – messen til de menige, til sergenterne samt til officerene 

 Ved starten af togtet var der udsigt over Frederikshavn som gæsterne nød, mens dele af mandskabet fjernede det fornemme navneskilt som bliver opbevaret sikker under hele togtet. På det 9 timer lange togt fik vi set stort set hele skibet. Maskinrummet med en krabat af  en motor med aksler og en overdimensioneret gearkasse. Maskinmestrene og smedene havde deres eget velekviperede værksted med alt hvad hjertet begærede af værktøj og maskiner til at klare enhver nødsituation på havet.

Vi fik også se alle typer af våben lige fra håndvåben, over maskingeværer til 5” granater. Kanonen til disse granater kunne affyre 20 skud i minuttet – bl.a. til bekæmpelse af angribende fly. Undervejs var der skafning hvor alle gæsterne blev budt samme “simple” føde som mandskabet. En indskudt bemærkning fra forfatterens side er at man også på dette område kan mærke forskel på det som man bød værnepligtige for 45 år siden og i dag. Det var en yderst velassorteret og appetitlig frokostbuffet med lune retter som alle havde adgang til.

En særlig oplevelse var at komme op på kommandobroen med vagthavende, hvor man havde udsigt ud over havet bl.a. til Anholt Havmøllepark. Anholt Havmøllepark blev opført fra 2012 til 2013 og omfatter 111 vindmøller mellem Djursland og Anholt. Parken strækker sig ud over et areal på 88 km2 (ca. 20 km i længden og ca. 5 km i bredden), svarende til 4 gange Anholts størrelse. Møllerne har en samlet effekt på 400 MW svarende til at kunne dække 400.000 husstandes årlige elforbrug eller cirka 4% af Danmarks samlede strømforbrug.

Hvor der på kommandobroen træffes alle beslutninger om sejladsen, sidder der i operationsrummet en række beslutningstagere som træffer beslutningerne i krig og nødstilfælde fx styring af føromtalte våben. Vi blev også indrulleret i en evakueringsøvelse hvor samtlige (bortset fra dem som var nødvendige til at føre skibet) blev kaldt på dæk i mindre grupper, og efterhånden som alle i gruppen var tilstede blev gruppen sendt ind i varmen igen. Vi blev som gæster først lukket ind i varmen igen da vi havde lært at stå på 3 geledder – lige!!

 Et kildent emne – søsyge – stødte vi også ind i. Der gik - efter at vi er kommet i land - rygter om at indtil flere af logens medlemmer i større eller mindre grad har været ramt heraf. Det har ikke været muligt at identificere de pågældende personer.

Ved ankomsten til Aarhus fik vi set en smuk indsejling ind gennem bugten med udsigt til Aarhus by night med bl.a. lys fra Risskov, Søsterhøj og Odd Fellow Palæet Varna. Afslutningen på besøget var en parade ombord på skibet med hele mandskabet (normalt en besætning på 113 personer) hvor overmester Ib Brøgger overrakte logens diplom og et ur til Marinekonstabel Jeppe Eliasen, der af besætningen var kåret som årets besætningsmedlem.

20191115 184648

Skibets Kommandørkaptajn Lars Poul Jensen takkede for besøget og overmester Ib Brøgger takkede for at logens brødre havde fået lejlighed til at deltage i et spændende besøg og overrakte et relief af snekken som Korsridderen Esbern Snare brugte og hvor han i tidernes morgen med snekken kæmpede alene mod 40 vendiske skibe, for til sidst at narre dem på flugt i nattens mulm og mørke. Kl. 18.55 var der landgang og afslutning på yderst vellykket besøg.

  

 

Faktaboks – Støtteskibet Esbern Snare

Værft             Odense Staalskibsværft

Deplacement 6.300 tons

Længde          137,00 meter

Bredde           19,50 meter

Dybgang         6,30 meter

Fremdrift        2× MTU 8000 M70 dieselmotor (2× 8200 kW)

Hjælpe-

maskineri       4× Caterpillar 3508B elektriske generatorer (4× 920 kW)

Fart                23+ knob

Artilleri           1× 127 mm (5") United Defense Mark 45 letvægtskanon

2× 35 mm Oerlikon Millennium CIWS

Småvåben      7× 12,7 mm tungt maskingevær M/50

Missiler          4× FIM-92 Sea Stinger

16× Boeing RGM-84 Harpoon (2x8)

36× RIM-162 Evolved Sea Sparrow (3x12)

Torpedoer      4× torpedorør til MU90 Impact Antiubådstorpedoer

Fly                  2× helikoptere (eksempelvis AgustaWestland AW101)